8 cara kurangkan pengambilan makanan bergula

16 Aug

Siapa yang tidak terpesona dengan keenakkan coklat , pai epal , aiskrim dan pelbagai jenis gula – gula yang menggoda nafsu makan . Segala yang manis ini sememangnya sedap dimakan tetapi jika terlebih makan , yang menanti anda adalah sesuatu yang menakutkan .

Setelah mengambil makanan bergula kegemaran , seseorang akan mengalami pertambahan tenaga , namun setelah beberapa ketika , tahap gula di dalam darah akan turun sehingga membuatkan anda semakin ketagihan gula . Ini berlaku kerana tubuh telah terbiasa memiliki tahap gula dalam darah yang tinggi . Terlalu banyak gula akan melemahkan sistem kekebalan dan tubuh mudah berasa letih .

Oleh kerana itu kebiasaan mengambil makanan yang mengandungi kadar gula yang tinggi sebaiknya dihindari . Selain tidak baik untuk kesihatan , ia juga dapat mencetuskan pelbagai penyakit . Fakta berikut merupakan beberapa cara untuk menghentikan kebiasaan mengambil makanan bergula .

  • Hindari godaan makanan bergula .Caranya , kawal keinginan anda ketika berbelanja dipasar malam atau ketika membeli – belah di pasar raya pilihan . Alihkan perhatian anda ketika melihat makanan yang mengandungi makanan bergula yang tinggi. Ganti dengan buah – buahan dan sayuran .
  • Banyakkan minum air terutama air kosong . Dengan cara ini , tubuh akan mendapat keperluan air yang mencukupi . Selain itu , cara ini juga mencegah keinginan untuk menikmati sesuatu hidangan , baik makanan bergula atau makanan yang lain . Oleh kerana itu , minumlah air untuk menurunkan kecederungan memilih makanan ringan yang manis .
  • Minum teh herba . Teh ternyata tidak hanya mampu menghilangkan rasa dahaga , malah memiliki khasiat untuk kesihatan tubuh badan . Selain boleh mencegah kanser perut , ia juga mampu mencegah masalah gigi berlubang .Untuk mencegah kanser perut , teh yang baik untuk diminum adalah dari jenis the hijau , yang mengandungi zat antioksidan .
  • Jangan lupa mengambil suplemen . Vitamin C misalnya sangat bermanfaat untuk mengawal kebiasaan mengambil makanan bergula . Vitamin C semulajadi banyak ditemui dalam buah oren dan buah kiwi . Sementara magnesium membantu mengatur tahap tahap gula dalam darah dan banyak diperolehi daripada sayuran berdaun hijau , kekacang , bijirin , ikan dan daging .
  • Makan sedikit tetapi kerap untuk sepanjang hari . Makan secara teratur akan memberikan tubuh tenaga sepanjang hari , dan mengatur tahap gula di dalam darah . Ini kerana gula dapat memasuki aliran darah secara berperingkat .pilihlah makanan yang tinggi kandungan seratnya . Semakin tinggi kandungan serat , semakin lambat gula masuk kedalam aliran darah . Jangan lupa memilih sayuran hijau sebgai pengganti makanan bergula .
  • Pilihlah makanan daripada bahan pemanis semulajadi seperti madu . Makanan yang berasal daripada bahan pemanis semulajadi merupakan salah satu alternatif terhadap gula yang diproses. Pemanis semulajadi banyak diperolehi dalam bentuk sirap dan merupakan salah satu jenis makanan yang menyihatkan tubuh badan . Bahkan , ia juga mengandungi lebih banyak nutrisi jika dibandingkan dengan gula biasa .
  • Jaga keseimbangan hormon tubuh . Gula dan makanan yang mengandungi kabohidrat tinggi seperti pasta dan nasi putih akan segera diubah menjadi gula di dalam darah dan akan menyebabkan kadar insulin naik . Oleh kerana itu , sebaiknya pola makanan anda harus terdiri daripada protein , kabohidrat dan lemak yang seimbang . Lemak dan potein akan menghalang penyerapan kabohidrat di dalam aliran darah , and akan memberikan sumber tenaga yang stabil serta akan menjaga tubuh tetap sihat .
  • Baca label makanan sebelum membeli sesuatu produk makanan terutama kadar gulanya . Ini kerana sebahagian makanan , kadar gulanya tersembunyi kerana tidak dilabelkan dengan nama gula tetapi dinamakan sebagai sukrosa , glukosa maltosa , fruktosa dan sebagainya . Selain itu , makanan yang tinggi kandungan kabohidrat juga boleh menyebabkan tubuh badan mendapat gula yang tinggi . Berhati – hati juga dengan makanan yang berlabel sugar free . Ini kerana , kebiasaanya makanan ini mungkin mempunyai tambahan gula . Manakala makanan yang berlabel fat free selalunya menggunakan gula penganti rasa yang hilang ketika lemak tiada .
About these ads

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: